receiptTermék leírás
A főtengely holtpont jeladót, vagy más néven motorfordulatszám jeladót leggyakrabban a lendkerék közelében a fogaskoszorúhoz szerelik be, feladata, hogy megállapítsa a fordulatszámot és a forgattyús tengely szöghelyzetét. A főtengely holtpont jeladó által mért értékeket a motor vezérlőegység a befecskendezés és a gyújtásállítás kiszámításához használja fel.
A főtengely holtpont jeladó működési elve:
A fogazott impulzuskerék mozgása a mágneses tér változását idézi elő a jeladóban. A mágneses mezők által létrehozott eltérő feszültségjelek vezetékeken továbbítódnak a vezérlőegység felé, amely a forgattyús tengely fordulatszámából és helyzetéből számítja ki a befecskendezéshez és gyújtáshoz szükséges további értékeket. A motorfordulatszám szenzor szerkezeti felépítése szerint lehet indukciós vagy Hall-jeladó. Külsőre ezeket nem mindig lehet elsőre megkülönböztetni. Ha a jeladón 2 pólusú csatlakozó van, akkor elsődlegesen indukciós szenzorról van szó. Három érintkező láb mellett mindkét típus szóba jöhet, ilyenkor a gyártók speciális adatai és a katalógusok adnak útmutatást a beazonosításhoz.
A főtengely holtpont jeladó meghibásodása:
A főtengely holtpont jeladó működéskiesésére következtetünk, ha a motor kihagy vagy leáll. Ennek hátterében belső rövidzárlatok, vezetékszakadások, vezeték rövidzárlat, impulzuskerék mechanikus sérülése vagy fémkopás miatti szennyeződések állhatnak.
A főtengely holtpont jeladó cseréje:
Minden átvizsgáláskor ellenőrizzük a jeladó vezetékeket és a szenzor elektromos csatlakozásait is, helyes összeköttetés, törés és korrózió szempontjából. E mellett rendszeresen figyeljünk a szennyeződésekre és a sérülésekre is. Meghibásodáskor egyetlen javítási mód a jeladó cseréje, mivel a működéskiesés vagy hibás jelek következtében a motorvezérlő egység többi eleme is helytelenül működik, vagy a motor el sem indul.